امروز کشور از واردات کیت های تشخیص مولکولی بی احتیاج شده است، بیش از 14 میلیون آزمایش تشخیص کرونا تا به امروز در کشور انجام گرفته است

به گزارش لوکو، خبرگزاری خبرنگاران- رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی سازمان غذا و دارو گفت: هم اکنون بیش از 5 شرکت در حوزه فراوری کیت تشخیص مولکولی PCR، نه شرکت در حوزه فراوری کیت رپید تست آنتی ژن و 10 شرکت در زمینه کیت استخراج RNA فعالیت می نمایند.

امروز کشور از واردات کیت های تشخیص مولکولی بی احتیاج شده است، بیش از 14 میلیون آزمایش تشخیص کرونا تا به امروز در کشور انجام گرفته است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، خانم سپیده گلباز با اعلام این خبر گفت: شرکت های دانش بنیان از ابتدای شیوع بیماری کرونا فعالیت های خود را در حوزه فراوری کیت های تشخیص مولکولی اغاز کردند و خوشبختانه امروز کشور از واردات این کالای استراتژیک بی احتیاج شده اند.

وی اضافه نمود: تعدد مجوز های صادر شده از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی، نه تنها احتیاج کشور را به طور کامل تأمین نموده، بلکه امکان صادرات آن نیز فراهم شده است.

رییس اداره نظارت بر مواد و تجهیزات آزمایشگاهی با اشاره به اینکه هم اکنون کیت تشخیص آنتی بادی یا سرولوژی صادر می گردد، گفت: بر اساس محاسبات اجرا شده، قیمت هر کیت سریع آنتی ژن 3 دلار است و طبق آمار وزارت بهداشت، روزانه بالغ بر 50 تا 70 هزار آزمایش در کشور انجام می گردد که هزینه ماهیانه کیت های تشخیصی، 4 تا 6 میلیون یورو برآورد می گردد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آزمایش های رپید هیچ وارداتی نداشته ایم، مطرح نمود: با هماهنگی سازمان غذا و دارو و کوشش شبانه روزی و نیز همکاری با وزارت صمت، مواد اولیه به موقع تأمین و در اختیار شرکت های فراوریی قرار گرفته و فراوری آن در داخل کشور دنبال شد.

لازم به ذکر است، تا کنون 14 میلیون و 386 هزار و 423 آزمایش تشخیص کرونا در کشور اجرا شده که این مهم جز با تأمین و فراوری کیت های تشخیصی امکانپذیر نبود.

سی ام فروردین، زادروز حکیم جرجانی که در تقویم رسمی کشور، روز ملی آزمایشگاهیان نام گذاری شده است، فرصت مغتنمی برای ارج نهادن بر کوشش شبانه روزی جامعه آزمایشگاهیان کشور و نیز شرکت های دانش بنیان حوزه فراوری و تأمین کیت های تشخیصی است که در خط مقدم مبارزه با کرونا از هیچ کوششی فروگذار نکردند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1560

به "امروز کشور از واردات کیت های تشخیص مولکولی بی احتیاج شده است، بیش از 14 میلیون آزمایش تشخیص کرونا تا به امروز در کشور انجام گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز کشور از واردات کیت های تشخیص مولکولی بی احتیاج شده است، بیش از 14 میلیون آزمایش تشخیص کرونا تا به امروز در کشور انجام گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید