اعلام شرایط قرمز در نیشابور، کانون های آلوده به ویروس کرونا شناسایی شدند

به گزارش لوکو، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور گفت: پس از مشاهده اولین مورد بیماری در منطقه بلافاصله اقدامات لازم انجام و مناطق آلوده شناسایی شدند؛ در حال حاضر شرایط شهرستان قرمز اعلام شده است.

اعلام شرایط قرمز در نیشابور، کانون های آلوده به ویروس کرونا شناسایی شدند

علیرضا قامتی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورچین، طی دو تا سه ماه قبل اولین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی برای مقابله و درمان بیماری کرونا برگزار و از اواخر دی ماه اقدامات پیشگیرانه در شهرستان پیش بینی شد.

وی در خصوص منشاء ویروس کرونا در شهرستان نیشابور اظهار کرد: هر ساله کاروان هایی به مناطق مختلف زیارتی از جمله قم می فرایند، امسال نیز در دی ماه و بهمن ماه تعدادی از کاروان ها برای زیارت به قم رفته بودند.

فرماندار نیشابور ادامه داد: به محض مشاهده اولین مورد بیماری در سطح نیشابور خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان با توجه به اطلاعاتی که از قبل داشت، بخشی از بیمارستان 22 بهمن را به این موضوع اختصاص داد و کادر درمانی با آمادگی لازم برای مقابله با این بیماری در آماده باش قرار گرفتند.

قامتی شرح داد: شیوع این بیماری در مناطقی که کاروان ها بازگشتند از جمله دو تا سه روستا از بخش میان جلگه و یکی از شهرهای زبرخان کاملا مشاهده شد و بلافاصله به همه این افراد اطلاع رسانی های لازم و هشدارهای اولیه ارائه و درخواست خود قرنطینگی شد، همچنین در گام اول آموزش های لازم در مقاطع و گروه های هدف مختلف از جمله دهیاران، مربیان آموزش و پرورش قبل از تعطیلی مدارس، اصناف، حوزه صنعت، معدن و تجارت ارائه شد.

شناسایی کانون های آلوده

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور بیان نمود: کانون های آلوده به ویروس کرونا به طور کامل شناسایی و روی نقشه پیاده سازی شدند و همچنین تعدادی از این افراد قرنطینه خانگی شدند.

وی در ادامه با تقدیر از بخش خصوصی شهرستان و خیران که در تامین تجهیزات از جمله ماسک و البسه مورد نیاز پزشکان و پرستاران همکاری داشتند، افزود: تا کنون 4 کارخانه و واحد تولیدی، خط تولید خود را تغییر داده و در زمینه تهیه مواد ضد عفونی و شوینده ها اعلام آمادگی کردند، هر چند از سوی استان برای تامین الکل مورد نیاز شهرستان باید بیشتر تلاش گردد.

فرماندار نیشابور بیان نمود: از دیگر اقداماتی که توسط شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با موضوع فرمانداری، شورای اسلامی شهر و امام جمعه های شهرستان انجام شد، ضد عفونی کردن شهر نیشابور با حمایت مجموعه اتحادیه دامداران و جهاد کشاورزی طی دو مرحله بود که البته باز هم تداوم خواهد داشت.

نیشابور آلوده است

وی یادآور شد: تا به امروز تعدادی از روستاهای درگیر این بیماری نیز ضد عفونی شده اند، اما باید پذیرفت که در شهرستان آلودگی وجود دارد و مردم باید همکاری کنند، بنابراین انتظار داریم مردم رفت و آمدهای خود را کاهش داده و فقط برای اقدامات ضروری از منزل خارج شوند.

قامتی اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، از مردم درخواست می کنیم با ماندن در منزل بیماری را به یکدیگر انتقال ندهند، بسکمک از روستاییان و شهرنشینان نیز بستگانی در سایر شهرستان ها دارند که در سال های گذشته به دید و بازدید می آمدند که امسال باید با جلوگیری از تردد جاده ای مانع از نقل و انتقال ویروس شوند.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت بیش از 355 نفری که به بیمارستان مراجعه داشتند و برای شناسایی شرایط شان بستری شده بودند، تقریبا حدود 65 درصد آنان بهبود یافته و به منازل خود برگشتند، هر چند برای مدت محدودی نیز در منزل قرنطینه خواهند بود.

قامتی مطرح نمود: تعدادی از افراد بدحال و کسانی که نتایج آزمایش شان مثبت اعلام شده در بخش های خاصی نگهداری می شوند و کادر درمانی در حد مطلوب و بیش از توان تلاش می کنند تا بهبود نسبی بیماران حاصل گردد.

فرماندار نیشابور افزود: در بیمارستان 22 بهمن نیشابور 5 بخش داریم و همان ابتدا بخش هایی که باید در اولویت قرار داشته باشند و تخلیه شوند، اعلام شد؛ ظرفیت حدود 250 تخت در این بیمارستان آماده شد تا در صورت نیار مورد استفاده قرار گیرد، از سویی سایر مراکز نیز برای این موضوع پیش بینی شده اند.

بستری شدن 96 بیمار مشکوک در بیمارستان 22 بهمن

وی مطرح نمود: تا روز دوشنبه 19 اسفندماه در بیمارستان 22 بهمن نیشابور 96 نفر بستری و 239 نفر ترخیص شده اند و با مدیریت اجرا شده شرایط بهبود یافتگان مطلوب است.

وی اظهار کرد: 90 درصد بخش اول بیمارستان 22 بهمن نیشابور که برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا در نظر گرفته شده بود تکمیل است، اما سایر بخش های این بیمارستان هنوز خالی است. همچنین فضای جدیدی در بیمارستان حکیم آماده شده و تا سرانجام هفته کمتر از 100 تخت به ظرفیت بیمارستانی اضافه خواهد شد.

قامتی افزود: با انتقال دیگر بیماران به بیمارستان حکیم، کلیه بخش های بیمارستان 22 بهمن صرفا برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس اختصاص خواهد یافت، البته منابع پزشکی و پرستاری شهرستان و توان آن ها تعیین است بنابراین انتظار داریم مردم کمک کنند تا پزشکان و پرستاران توان خود را برای بهبود افرادی که تا به امروز مراجعه کرده و بستری هستند، بگذارند.

وی همچنین در خصوص آمار افراد فوت شده در شهرستان گفت: چون آزمایش ها به مشهد فرستاده می شوند، آمار مبتلایان و فوتی ها از سوی متولیان بهداشت استان اعلام می گردد، اما به طور قطعی 4 نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در شهرستان فوت شدند، البته افراد مشکوک نیز داشته ایم که چون نتیجه آزمایش هنوز اعلام نشده، نمی توان بیان نمود.

قامتی در ادامه اظهار کرد: شش ورودی و خروجی شهرستان را نمی توان در قالب یک تیم مدیریت شده به طور مداوم کنترل کرد، اما به طور موردی این مبادی ورودی و خروجی کنترل می شوند، همچنین کلیه مجموعه های ورزشی، فرهنگی، توریستی، تفریحی، زیارتگاهی از 5 اسفندماه تعطیل شده اند.

شرایط نیشابور قرمز است

وی گفت: قرمز اعلام شدن شرایط شهرستان نیشابور به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاسی از شرایط استان بوده است، چون نیشابور جزء اولین شهرستان هایی بود که این ویروس در منطقه مشاهده شد، در همین خصوص از 19 اسفندماه از طریق بلندگو در سطح شهر از شهفرایندان خواسته شده حداقل رفت و آمد در سطح شهر را داشته باشند.

فرماندار شهرستان نیشابور افزود: اگر مکان های موجود پاسخگو نباشند، بیمارستان صحرایی در کنار سایر بیمارستان ها می تواند کمک کند، البته با تدابیر اتخاذ شده فعلا ضرورتی به بیمارستان صحرایی نداریم اگر هم جمعیت بیش از حد انتظار باشد، مجتمع های ورزشی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون تمامی حوزه مدیریتی، اعضای شورای تامین و شوراهای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شهرستان در آماده باش کامل هستند، به تقدیر از تلاش های دستگاه قضایی و تعزیرات پرداخت و گفت: خوشبختانه احتکاری در خصوص لوازم بهداشتی در شهرستان نداشتیم، فقط یک مرکز تعدادی ماسک را برای مجموعه های خودشان در قالب تعاونی آورده بود که شناسایی شده و در حد دو هزار ماسک در سطح شهرستان مورد استفاده قرار گرفت.

قامتی همچنین گفت: مورد دیگری نیز داشتیم که فروشنده مصالح ساختمانی بود و از قبل تعدادی ماسک فیلتردار را برای استفاده در کارهای ساختمانی تهیه کرده بود اما فردی در تهران تلاش داشت با توجه به شرایط فعلی ماسک های وی را با چندین برابر قیمت خریداری کند که او این یک هزار ماسک را به بیمارستان هدیه کرد.

ورود بیماران دیگر شهرها به نیشابور برای درمان شایعه است

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور در خصوص برخی شنیده ها مبنی بر انتقال تعدادی بیمار مبتلا به کرونا برای درمان به این شهرستان از دیگر شهرها اظهار کرد: هیچ بیمار مبتلا به کرونا وارد شهرستان نشده و موضوعات مطرح شده فقط شایعه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 824

به "اعلام شرایط قرمز در نیشابور، کانون های آلوده به ویروس کرونا شناسایی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام شرایط قرمز در نیشابور، کانون های آلوده به ویروس کرونا شناسایی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید