احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا

به گزارش لوکو، اوپک در حال آنالیز برگزاری نشست خود زودتر از تاریخ پنجم و ششم مارس به منظور آنالیز تاثیر شیوع ویروس کرونا در چین بر بازار نفت است.

احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا

به گزارش خبرنگاران، محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر و رییس فعلی اوپک اظهار نموده که تصمیم در این باره در روزهای آینده گرفته می گردد. محتمل است که نشست اوپک زودتر برگزار گردد و به جای اوایل مارس، در فوریه باشد تا مقامات این گروه بتوانند راههای تضمین توازن بازار نفت را آنالیز نمایند.

اوپک و 10 فراورینماینده غیراوپک که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، در دسامبر موافقت کردند فراوریشان را 1.7 میلیون بشکه در روز در سه ماه نخست سال 2020 محدود نمایند و در پنجم و ششم مارس برای آنالیز گام بعدی خود ملاقات نمایند.

اما با شیوع ویروس کرونا در چین که باعث نگرانیها نسبت به شرایط اقتصاد چین و تقاضا برای سوخت جت شده و در نتیجه قیمتهای نفت به شدت افت نموده است، به نظر می رسد اوپک ناچار است سریع تر اقدام کند و منابع مطلع اظهار نموده اند که این گروه در حال آنالیز گزینه کاهش بیشتر فراوری نفت است.

یک مقام مطلع در اوپک به پلاتس گفت: دبیرخانه اوپک در حال آماده سازی گزارشی درباره تاثیر ویروس کرونا برای اعضای خود است.

بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی دوشنبه هفته جاری به منظور آرام کردن بازار که از تاثیر مالی این ویروس به وحشت افتاده است، در بیانیه ای اعلام نموده بود کشورش از توانایی و انعطاف پذیری برخوردار است تا با انجام اقدامات لازم برای حمایت از ثبات بازار نفت، به هرگونه تحولی واکنش نشان دهد. عربستان سعودی تحولات بازار نفت را که ناشی از انتظارات منفی درباره تاثیر اپیدمی ویروس کرونا بر اقتصاد چین و دنیا است، به دقت زیرنظر دارد. تاثیر این ویروس روی بازارهای دنیای از جمله نفت و کالاهای دیگر ناشی از عوامل روانی و انتظارات بی نهایت منفی است که بعضی از فعالان بازار با وجود تاثیر محدود این اپیدمی روی تقاضای دنیای برای نفت پیدا نموده اند.

طبق آمار رسمی، چین که دومین اقتصاد عظیم دنیا است در سال 2019 به طور میانگین 10.16 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد. مقامات چینی شهرها را برای مهار شیوع اپیدمی جدید که به کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا رسیده است، قرنطینه نموده اند. این ویروس باعث وحشت در بازار شده زیرا به سرعت در حال گسترش است و شناخت چندانی از آن وجود ندارد. این ویروس تا به امروز جان 170 نفر را گرفته و حدود 6000 نفر را در چین مبتلا نموده است و شیوع آن برگزاری جشنهای سال نوی چین را محدود نموده است؛ در حالی که انتظار می رفت صدها میلیون نفر به سفر در این کشور بپردازند. بسیاری از پروازها از مبدا و به مقصد چین لغو شده اند. دولت چین به عنوان یک اقدام بازدارنده، تعطیلات را تا دوم فوریه تمدید نموده است. در حال حاضر دورنمای تقاضای چین برای نفت تحت بازبینی قرار گرفته است و ممکن است در هفته های آینده تغییراتی پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 873

به "احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک به خاطر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید