آلمان اصلاح سیستم سیاسی برای نجات احزاب بزرگ سنتی را مدنظر قرار می دهد

به گزارش لوکو، وزیر اقتصاد آلمان با توجه به نتیجه بدی که احزاب دوت ائتلافی در انتخابات اخیر تورینگن به دست آوردند بر لزوم اصلاحات گسترده سیاسی در این کشور از جمله لزوم کوچک کردن مجلس تاکید نمود.

آلمان اصلاح سیستم سیاسی برای نجات احزاب بزرگ سنتی را مدنظر قرار می دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان اصلاح سیستم سیاسی و مشارکت قدرتمندانه تر شهروندان در تصمیم گیری ها را مد نظر قرار داده است. وی انتخابات تورینگن را نقطه عطف مهمی ارزیابی نموده و در مقاله ای که در روزنامه راینیشن پست آلمان چاپ شده است توضیح داد که ما نباید خود را بی گناه جلوه دهیم وقتی که شمار انتخاب نمایندگانی که احزاب دولتی را انتخاب نمی نمایند دو برابر شده و شمار اعضای این احزاب نصف شده و شمار نمایندگان مجلس دو برابر می گردد.

وی تاکید نمود که احزاب بزرگ باید برای تغییرات آماده باشند. آلتمایر تاکید نمود که در اینجا مسئله روسای جدید و یا نامزد صدر اعظمی و یا وزارت و مسئله سازش ائتلافی مطرح نیست، بلکه مسئله اصلی اعتماد در میان است. علاوه بر این همه باید برای اصلاحات اساسی سیاسی آماده باشند.

وی در این راستا به لزوم کوچک شدن مجلس آلمان اشاره نموده و گفت: من بر این عقیده ام که ما در این سال به یک اصلاح مجلسی احتیاج داریم که به کوچک شدن بسیاری از بخش های این نهاد منجر گردد. شمار نمایندگان مجلس باید هر 4 سال حدود 40 کرسی کاهش یابد تا یک آمار مناسبی به دست آید.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین گفت که تعداد وزرا باید به 15 نفر تثبیت شده و شمار معاونان و مسئولان بعدی دولتی به حدود یک سوم کاهش یابد. بیشتر باید بر انتخابات مجلسی و ایالتی تمرکز گردد و دوره کار در دولت فدرال باید طولانی و پنج ساله گردد.

به گفته آلتمایر همچنین فرهنگ بحث کردن باید مورد بازنگری قرار گیرد. ما به قالب هایی احتیاج داریم که در آن بحث ها خارج از انتخابات هم ممکن باشد. در آستانه اجرای قوانین باید در جلسات آنلاین به شهروندان اجازه اظهار نظر داده گردد. نگرانی ها و پیشنهادات مردم در آِینده باید بیشتر مورد توجه عرصه سیاسی قرار گیرد به گونه ای که آن ها در واقع احساس نمایند که مورد توجه قرار دارند.

احزاب دولت ائتلافی آلمان (اتحادیه احزب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) در انتخابات ایالتی اخیر تورینگن آلمان شکست تلخی خورده و با ریزش شدید آراء روبرو شدند.

بعد از این شکست تلخ انتقادهای شدیدی به مرکل و دولت ائتلافی وارد شد و بعضی سیاستمداران بلند پایه احزاب مختلف سیاست های دولت ائتلافی را عامل این وضعیت ارزیابی کردند.

حزب دموکرات مسیحی در انتخابات ایالتی تورینگن به صندلی سومین حزب قدرتمند سقوط نموده و توانست 22.7 درصد آراء شهروندان را به خود اختصاص دهد. این حزب قبلا در این ایالت دومین حزب قدرتمند محسوب می شد. به نوشته رسانه های آلمانی این یک نتیجه بد تاریخی برای حزب دموکرات مسیحی محسوب می گردد .

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم از حزب دموکرات مسیحی پیشی گرفته و صندلی دومین حزب قدرتمند را در این ایالت شرقی آلمان به دست آورد .

حزب سوسیال دموکرات هم در این انتخابات تنها توانست 8.7 درصد آراء شهروندان را کسب کند و این در حالی است که این حزب در دور قبل بیش از 12 درصد آراء را به خود اختصاص داده بود .

به این ترتیب نتایج انتخابات ایالتی در تورینگن موجی از شوک را به برلین ارسال کرد و بحث های زیادی را در این باره به راه انداخت که آیا ائتلاف بزرگ همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد.

دولت ائتلافی متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در آلمان از همان شروع تشکیل، با چالش های فراوانی روبه رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد .

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تأثیر بدی روی محبوبیت این دولت بین شهروندان گذاشت و اتفاقات و چالش های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به طوری که چهارمین دوره صدراعظمی مرکل به کام او تلخ شد .

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 553

به "آلمان اصلاح سیستم سیاسی برای نجات احزاب بزرگ سنتی را مدنظر قرار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان اصلاح سیستم سیاسی برای نجات احزاب بزرگ سنتی را مدنظر قرار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید